De consument moet het begin zijn van de voedselketen en niet het einde. Dat zegt directeur Bakker van Odin-Estafette (biologische voeding). Hij erkent echter ook, dat er geen beproefde verdien- en businessmodellen zijn waarbij de klant vooraan staat.
Volgens Bakker worden consumenten te veel gezien als laatste schakel in de keten: ‘Handel en industrie luisteren vooral naar klanten om te inventariseren hoe zij hen het beste kunnen verleiden. ‘Veel innovaties zijn geen blijvertjes, omdat achteraf blijkt dat de klant er niet op zat te wachten.’
Klanten horen voor Bakker aan het begin van de voedselketen. ‘Zij bepalen wat ze willen eten, hoe zij willen dat hun voedsel wordt geproduceerd. Vervolgens is het je opdracht om daar voor te zorgen. Zo worden klanten co-creator van de voedselketen’, meent Bakker.
Vlees.nl
Reactie: Vlees.nl vindt co-creatie een sympathiek uitgangspunt, maar wijst erop, dat een relatief grote groep consumenten een relatief lage betrokkenheid heeft bij voedsel (en de productie daarvan) en niettemin door het bedrijfsleven op maat wordt bediend.
Zie voor algemene informatie ons dossier trends in vlees.