De verkoop vlees van duurzame herkomst is vorig jaar opnieuw fors gestegen. Supermarkten zagen de omzet van producten met een keurmerk stijgen met 30% tot in totaal 3,6 miljard euro. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Supermarkten in Nederland zijn goed voor ruim 60% van de verkoop van duurzaam vlees. Het overige deel wordt verkocht via speciaalzaken, maar daar is de groei minder dan in supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus.
De productgroep vleeswaren – met allerlei soorten ham, cervelaat en paté – behoort tot de sterkste groeiers (+170%), evenals de categorie vers vlees (+35%).
Beter Leven
Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming opnieuw de snelste groei zien. Het is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro omzet. Het Beter Leven Keurmerk staat garant voor een goed leven van de dieren. Andere keurmerken in de monitor zijn Fair Trade/Max Havelaar, UTZ en Biologisch.
Exclusief Aldi en Lidl
Aan de monitor van IRI doen alle supermarkten mee, behalve Aldi en Lidl, terwijl deze twee Duitse supers juist erg actief zijn met biologisch. Lidl laat weten dat de omzet van voeding met een duurzaamheidskeurmerk de afgelopen drie jaar enorm is gestegen. ‘Waar drie jaar geleden het omzetpercentage van vis, vlees, koffie, thee, chocolade en fruit met een duurzaamheidskeurmerk op 13,5% stond, is dit nu bijna 22%. Deze stijging hebben wij gerealiseerd door samen met de leveranciers te investeren in betere productieomstandigheden voor mens, dier en milieu.”
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema over concepten en trends.