De omzet van levensmiddelen onder keurmerk is gestegen met 29%, met name door de forse groei van ASC en het Beter Leven Keurmerk.
Dat meldt onderzoeksbureau Iri op basis van een studie naar keurmerken (exclusief Aldi/Lidl). ‘In 2015 groeide dit segment al met 16%. In 2016 met 27%. In het eerste half jaar van 2017 zet de groei door met een plus van 29%.
De keurmerken realiseren samen een groei van € 370 miljoen in de eerste helft van 2017. Hierbij kent varkensvlees (vers en vleeswaren) alleen al een groei van 172 miljoen euro. De groei is breed over alle keurmerken en alle categorieën’, aldus Iri op verwijzend naar de Monitor Keurmerken Retail.
Beter Leven
Het Beter Leven keurmerk is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarktomzet geworden in 10 jaar tijd, gevolgd door biologisch. De verwachting is dat voor heel 2017 de omzet in keurmerken met duurzaamheidsclaim stijgt naar 3,5 miljard euro. Alle categorieën laten een sterke groei zien in producten met onafhankelijk geborgde keurmerken.
Veruit de grootste groei in het eerste half jaar van 2017 komt uit de categorie vleeswaren. Iri: ‘Aan vleeswaren met een keurmerk werd 143 miljoen euro meer besteed, een groei van meer dan 300%. De varkensvlees ketens hebben het afgelopen jaar een belangrijke stap gemaakt in de verduurzaming van het assortiment doordat regulier assortiment wordt vervangen door producten met het Beter Leven Keurmerk’.
Vlees.nl
Lees ook ons thema over ‘concepten & trends‘.