Supermarkten hebben de 1e helft van 2015 circa 2,2% meer omgezet dan vorig jaar. Onderzoeksbureaus kwamen begin dit jaar nog niet veel verder dan een groeiraming van ‘ergens tussen’ de 1 en 2%, maar zijn daarmee wat te voorzichtig geweest.
Het belang van (een goedkope) prijs lijkt wat aan kracht te hebben ingeboet, vermoedt onderzoeker Van der Zee (IRI Nederland), die verder steeds meer optimisme ziet bij de NL consument.
Volgens Van der Zee krijgen hogere omzetten van supermarkten extra glans als omzetontwikkelingen buiten het traditionele voedingskanaal worden meegenomen. Daarnaast hebben de matige weersomstandigheden de supermarkten tot en met half juni nog niet echt in de kaart gespeeld.
De supermarkten wisten de hogere omzet (bij food) te realiseren zonder veel extra promoties en aanbiedingen. Die druk steeg weliswaar van 19,6 naar 19,9%, maar dat komt met name door acties bij non-food. zoals wasmiddelen.
Vlees.nl
Algemene achtergronden lees je in ons thema cijfers en feiten en in ons thema trends in vlees.