Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

Communicatie hard nodig voor betere perceptie rond vlees

31-05-2017

De consument let steeds meer op de herkomst van het eten en gezondheid blijft belangrijk. Dit was in 2016 duidelijk in de supermarktverkopen terug te zien. Producten die als gezond worden beschouwd, zoals groenten en fruit, stegen in volume. Producten die er in de ogen van de consument op dat vlak minder goed op staan, zoals vlees en frisdrank, kampten met dalende verkoopcijfers. Dit komt naar voren uit de sectorprognose van ABN AMRO. De bank denkt dat de daling in 2017 en 2018 zal doorzetten.

Vakblad Meat & Co vroeg aan Rob Morren van AMB AMRO wat vleesproducenten kunnen doen om in te spelen op de ontwikkelingen.
Morren „In het onlangs door de COV uitgebrachte rapport: ‘2025 De Nederlandse vleessector in balans’ worden twee belangrijke zaken genoemd: openheid en transparantie. Zet de deur letterlijk open. Feitelijk is dit een licence to operate en daarmee een basisvoorwaarde. Zeker voor de Nederlandse markt biedt de ‘van meer naar beter’-benadering houvast. Concepten die niet alleen garanties bieden op het gebied van dierenwelzijn, maar ook wat betreft klimaatimpact krijgen de wind mee. Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de impact van hun voedsel op het milieu en laten dit meewegen in hun aankoopgedrag.

Ook bovenwettelijke communicatie is volgens Morren hard nodig voor het verbeteren van de soms negatieve perceptie rond vlees. ‘Ik denk dat de consument geen duidelijk beeld heeft van het verschil tussen gangbaar vlees, biologisch vlees en vlees met één, twee of drie sterren van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Hoeveel ruimte krijgen dieren? Welke voerconversie hoort hierbij? Welk gezicht zit er achter mijn stuk vlees? Vooral de jongere generaties denken niet in woorden, maar in beelden, onder andere gedreven door een hoog smartphonegebruik. Dit pakt negatief uit bij misstanden, maar ook positief als je juist laat zien wat een kwalificatie écht inhoudt. Zo creëer je als producent meer bewustwording én begrip bij de consument over vlees.’

Bron Meat & Co

Vlees.nl
Zie voor algemene achtergrond informatie onze thema’s, bijvoorbeeld over
duurzaamheid
dierenwelzijn
huisvesting
concepten en trends

Terug naar overzicht

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}