‘Publiekscampagnes die gericht waren op meer dierenwelzijn van de Dierenbescherming, maar met name ook van actiegroepen als Wakker Dier en Varkens in Nood hebben ‘vlees’ afgelopen jaren nogal negatief geframed en in het nieuws weten te brengen. Dat zegt directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL in het blad Vork. ‘De branche heeft dierenwelzijn actief opgepakt, zodat de actiegroepen nu het vizier richten op helemaal ‘van het vlees af,’ maar ze verliezen daarmee het contact met de consument.
Dierenwelzijnsorganisaties hebben de consument en veel media volgens Jansen betovert met anti-campagnes tegen het houden van vee en tegen het consumeren van vlees, ook gericht op supermarkten waar het verkocht wordt. ‘En maar al te vaak hadden hele en halve onwaarheden bij al die acties de overhand’. Dat liet volgens Jansen overigens onverlet dat er wel iets aan het houden van dieren moest verbeteren. De branche heeft de uitdaging opgepakt en is begonnen met het afschaffen van onverdoofd castreren van mannelijke biggen. Inmiddels is het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming in Nederland een norm geworden. Vervolgens zijn onder de vlag van Varken van Morgen extra eisen gesteld aan het verder verduurzamen van de varkenshouderij, en met succes.
Sommige ‘maatschappelijke organisaties’ krijgen echter niet genoeg van het actievoeren en slaan door in hun toon en hun eisen, stelt de CBL-man. ‘De consument zijn ze inmiddels kwijt en ook anderen haken nu af. De actieclubs kunnen blijkbaar niet anders dan een eindstrijd voeren: ‘alle mensen van het vlees af’. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Mensen zijn biologisch geprogrammeerd om vlees te eten. Minder dan de afgelopen jaren wellicht – die trend is ingezet – maar vlees blijft op het menu.’
Bron: Vork, prikken in de voedselketen, editie 13
Artikel: ‘Gehaktbal ontbeert een goed verhaal, door Michael Löwik
Vlees.nl
Zie voor algemene achtergrondinformatie ook ons thema dierenwelzijn of het thema duurzaamheid.