Het produceren in of rond een stedelijke omgeving biedt niet alleen bedreigingen, maar levert ook kansen voor agrarisch ondernemers (boeren).
Verstedelijking zet volgens de Vlaamse organisatie Inagro druk op de ruimte. Dat stelt de boer voor uitdagingen om het bedrijf dynamisch en rendabel te kunnen houden. De nabijheid van de stedelingen en de interesse in de herkomst van voedsel, creëren echter ook extra kansen om de afzet via korte ketens te organiseren. Daarnaast winnen recreatieve activiteiten bij de boer aan populariteit. Die interesse is niet alleen gericht op de bedrijfsactiviteit, maar ook aan de plaats: de boerderij op het platteland.
Inagro ziet in Vlaanderen, waar veel landbouw is én de meest steden liggen, veel goede voorbeelden (kansen) voor agrarische afzetstrategieën. Dan moet het leveren van een kwalitatief goed product gepaard gaan met goed contact met de consument en zijn omgeving.
Consumenten zijn toenemend geïnteresseerd in het authentieke verhaal achter het product, wat bij de producent voor beroepstrots zorgt. Zo moet de boer ook extra voldoening kunnen halen uit het contact met de consument.
Het combineren van bedrijfsactiviteiten (landbouw of veeteelt, met regionale afzet én met recreatie) versterkt doorgaans de economische positie van de boer. Zeker als hij dit in slimme vormen van samenwerking kan organiseren. Omdat dit meer tijd en inzet vergt, is een goede bedrijfsvoering nodig.
Inagro wijst er tenslotte op, dat bij de stadslandbouw er een relatie tot stand komt tussen stad en de landbouw, waar beide van kunnen profiteren. Als die interactie (beleidsmatig) gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld door boeren ruimte te geven om in de stad(srand) te ondernemen, zal de positieve wisselwerking verder vorm kunnen krijgen.