Twee derde van de Belgen verkiest in de supermarkt goedkoop boven duurzaam. Voor 79% van de 1.000 respondenten van een onderzoek voor Fairtrade Belgium is de prijs de doorslaggevende aankoopfactor van voedingsmiddelen.
Toch zegt 81% van de ondervraagden bewust te consumeren. Van de ondervraagde Belgen kiest 58% voor de supermarkt of winkel die de scherpste prijzen verzekert.
De directeur van Fairtrade Belgium is niet verbaasd. ‘Ondanks het succes van 25 jaar fairtrade blijft het aantal Belgen dat bewust koopt relatief laag. In de landen waar fairtrade sterk gegroeid is, hebben supermarkten een leidende rol gespeeld.’
De Belg legt de verantwoordelijkheid voor meer duurzame voeding in de eerste plaats bij de overheid, vervolgens bij de supermarkten en vervolgens bij de leveranciers. Daarna volgt pas de eigen rol van de consument (zelf).
Van de respondenten zegt 58% dat de overheid strengere criteria op zou moeten leggen zodat voeding sowieso als fairtrade aangemerkt kan worden. En 70% zegt meer fairtrade producten te willen kopen als deze niet duurder zijn en 65% zou dat doen als er meer promoties zouden zijn.
Vlees.nl
Als wil inschatten in hoeverre de Belg op de Nederlander lijkt, zie dan ook ons thema ‘Trends in Vlees‘.