Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

Belgen gaan verder met BBQ dan Nederlanders

24-08-2018

Nederland en België hebben veel overeenkomsten op het gebied van de barbecue. In beide landen is de barbecue populair, maar volgens Vlees+ kent België een ander productaanbod dan Nederland. Ook zijn Belgen leergieriger, verder met experimentele kooktechnieken en enthousiaster over het hele jaar door BBQ’en. Zo blijkt uit het Nationale BBQ Onderzoek.

Nationaal BBQ Onderzoek

Dit jaar werd het Nationaal BBQ Onderzoek (door Trendbox, Motivaction en Activate&Co) in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer uitgevoerd. In beide landen participeerden representatieve steekproeven van 800 consumenten tussen de 18 en 70 jaar in het onderzoek.

Bijna negen op de tien Nederlanders (88%) en ruim acht op de tien Belgen (82%) maken jaarlijks minimaal één BBQ mee. Onze zuiderburen barbecueën gemiddeld wat vaker dan de Nederlanders: één op de vijf Belgen staat minimaal tien keer per jaar achter of bij de grill. In beide landen is het plezier dat men aan  barbecueën beleeft groot. De meest recent bijgewoonde BBQ wordt in Nederland met 7,7 beoordeeld en in België met een 7,9. De groep die helemaal niets met barbecueën heeft is in beide landen zeer klein. In België gaat het om zes, in Nederland om zeven procent van de consumenten.

Experimenteren

Grillmasters zijn in beide landen relatief bescheiden over hun eigen kookprestaties. In Nederland geeft men zichzelf gemiddeld een rapportcijfer van 6,3, in België is dat een 6,2. Wel geven mannen zichzelf een hoger cijfer dan vrouwen. Dit scheelt een half punt.

Ook dit jaar was er weer volop aandacht voor nieuwe kooktechnieken op de BBQ, maar in beide landen prevaleert het klassieke barbecueën met vlees,  kipsaté, eventueel nog een visje of groente en wat kant-en-klare sausjes – ruimschoots boven de meer experimentele technieken. Belgen zijn wel wat verder op dit gebied: van hen experimenteert een derde (34%) met een zekere regelmaat, terwijl dit in Nederland rond een kwart (26%) ligt.

Barbecue-aanbod

Vlees is in beide landen op negen van de tien BBQ’s voor handen. Maar er zijn verschillen in de vleessoorten. In België zijn braadworst (55%) en spareribs (43%) de meest populaire soorten, in Nederland hamburgers (70%) en speklapjes (53%). Bij de Belgen ligt er vaker lamsvlees, kebab en merguez op de barbecue. In Nederland zijn dat karbonaadjes, varkensfilet en shaslick.

Aanschaf nieuwe BBQ

Ook zijn er verschillen als je kijkt naar de aanschafplannen voor nieuwe apparatuur. Begin juli was 14% van de Belgen van plan om een nieuwe BBQ te gaan kopen, in Nederland 6%. De aspecten waar kopers op letten, verschillen ook. De Belgen besteden meer en gaan vaker (73%) dan in Nederland (59%) naar een fysieke winkel. Ook hebben ze veel aandacht voor merk, kleur, design en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Nederlanders denken vaker aan een online aankoop, met een veel lager budget. Het nieuwe apparaat moet voor hen vooral ‘veilig‘ zijn.

Vakantiegevoel

Wat blijft als belangrijkste onderstroom en als basis voor een goede BBQ, is de goede sfeer. Consumenten in beide landen associëren BBQ’en in zeer sterke mate met lekker buiten zijn (82%), met een vakantiegevoel, met een feestje. Belgen zijn in dat opzicht nog positiever dan Nederlanders, zijn bovendien leergieriger en zouden ook veel vaker (42%) dan Nederlanders (23%) wel het hele jaar door willen BBQ’en.

Samengevat

  • Zo staan er in België nu nog beduidend meer ‘gewone’, houtskool gestookte BBQ’s maar juist minder buitenkeukens dan in Nederland.
  • Is de vervangingsmarkt voor BBQ’s in België groter dan in Nederland.
  • Zijn in België accessoires, kleur en design van de BBQ bij de aanschaf belangrijker dan in Nederland.
  • Gaan Nederlanders voor hamburgers, Belgen voor braadworst.

Bron: Vlees+

Terug naar overzicht

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}