Grote ketens als Lidl, Van der Valk en McDonald’s zijn de grote winnaars in het huidige economische tijdsgewricht. Afgelopen vijf jaar zagen deze bekende en gekende ondernemingen hun omzet in ons land tot wel 22% stijgen.
Dat stelt het FoodService Instituut (FSIN). Dit bureau vergeleek de uitgaven van consumenten aan eten en drinken in 2008 met nu. Ook de ‘Starbucks-achtigen’ en La Place (V&D) boekten aanzienlijke verkoopstijgingen.
Grote klappen waren er voor cafés (-22%), speciaalzaken als de slager, bakker en groentenman (-13%), snackbars (-16%) en bedrijfskantines (-15%).
Aan het begin van de crisis gaven alle Nederlandse samen 56 miljard uit aan voeding, vorig jaar was dat 57 miljard. “Die groei komt door prijsstijgingen, niet dat we meer zijn gaan eten”, zegt directeur Grievink van het FSIN.
‘Consumenten zoeken in deze economische tijden zekerheid. We weten bij McDonald’s en Van der Valk wat we kunnen verwachten. Die formules worden kwalitatief ook steeds beter’, zegt Grievink.
‘Ook belangrijk is gratis internet. Bij Van der Valk zie je mensen uren achter hun laptop zitten, en ondertussen drinken ze koffie of nemen ze een lunch. Voor ons gevoel krijgen we veel meer waar voor ons geld. De aankleding, de luxe is enorm toegenomen in vijf jaar tijd’.
Volgens de FSIN-directeur wordt een sterk merk komende jaren cruciaal. ‘Of het nu om een restaurant gaat, of een supermarkt, consumenten weten dan wat ze krijgen.’ Verder willen we meer transparantie. ‘Mensen willen eerlijk voedsel en minder industrieel. We willen weten, dat iemand met verstand van zaken het product gemaakt heeft. Dat wordt komende jaren alleen maar belangrijker’.
Bron: NOS
Vlees.nl
Alles over vlees en de productie daarvan lees je in onze rubrieken en onze themadossiers.