ABN Amro ziet voor de komende jaren kansen genoeg voor specifieke vleesconcepten. Die moeten dan wel toegevoegde waarde bieden in smaak, in gezondheid en mogelijk ook in de herkomst en de manier waarop de dieren gehouden zijn.
Dat stelt sectormanager Hilkens als toelichting op de visie van ABN Amro op de agrarische sector in 2014. ‘Voor bedrijven die niet op kostprijs kunnen of willen concurreren, bieden vleesconcepten mogelijk uitkomst, maar dan moet in de keten goed (beter) samengewerkt worden’.
Het ontwikkelen van vleesconcepten in productieketens is ook een prima manier om consumenten meer keuzemogelijkheden te bieden, de transparantie verder te vergroten en vertrouwen te bevorderen.
Mochten de supermarkten niet gaan meebetalen aan de kosten die producenten en leveranciers maken bij het ontwikkelen van een concept, dan werkt dat niet echt mee in de ontwikkeling van vleesconcepten, zo waarschuwt de bank.
Vlees.nl
Vlees.nl is gek op marktconcepten, zie ook ons themadossier.
Algemene achtergrondinformatie lees je verder in ons themadossier over trends in vlees.