Consumenten hebben in 2014 18% meer duurzaam voedsel gekocht dan in het jaar ervoor. De belangstelling voor duurzaam voedsel groeit het sterkst bij horeca en zorginstellingen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers uit de Monitor Duurzaam Voedsel.
Het gaat om een totaalbedrag van € 2,6 miljard. Dat is een marktaandeel van 7% van al het eten en drinken dat verkocht wordt. Het marktaandeel groeit sinds 2009 elk jaar wat verder. In het onderzoek is gekeken naar voedingsmiddelen met een keurmerk dat voor duurzaamheid staat en een onafhankelijke controle heeft.
Top 5
De vijf meest verkochte keurmerken zijn biologisch, Utz Certified, Beter Leven, Fairtrade/Max Havelaar en MSC.
De verkoop van koffie, thee, eieren en dranken met een keurmerk stijgt het hardst. Voor koffie en thee was dat maar liefst 52% in 2014. De verkoop van duurzaam vlees en vis stabiliseert.
De keurmerken helpen bij het kiezen voor meer duurzame producten. Keurmerken zijn meestal goed te herkennen aan een logo op de verpakking. Zo’n keurmerk moeten voldoen aan bepaalde eisen. Deze zijn per keurmerk verschillend. Je vindt de keurmerken op de verpakking of het schap, zoals bij verse groente.
Bron: Voedingscentrum
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in onze rubrieken marktconcepten en trends in vlees.