In een aantal productcategorieën is het omzetaandeel in de supermarkt van producten met een keurmerk al 30% of meer. Het betreft voeding die voldoet aan aanvullende voorwaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
De verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid stijgt dit jaar opnieuw fors. Met een groei van 20%, voegen de keurmerken ruim 300 miljoen euro extra toe aan de supermarktomzet in het eerste half jaar van 2018. In vergelijking met de reguliere supermarktgroei van 2,6% in dezelfde periode winnen producten met een keurmerk duidelijk aandeel. De sterkste groei wordt gerealiseerd door het Beter Leven Keurmerk, met name in vleeswaren. Hiervan is het aanbod de afgelopen jaren sterk uitgebreid. De omzet in ‘Beter Leven-producten’ kent een groei van 32%. In vleeswaren met een keurmerk, met name Beter Leven, steeg de omzet met 50%.
Vis, vlees en koffie
Binnen alle categorieën wordt meer en meer voeding aangeboden en verkocht uit ketens met een geborgde duurzamere prestatie, die zichtbaar wordt gemaakt door onafhankelijke keurmerken. De aandelen van producten met een keurmerk zijn met name groot voor vis, vlees en koffie en thee met aandelen van respectievelijk al 67%, 30% en 35%. Bij vis gaat het over de keurmerken MSC en ASC, bij vlees over biologisch en Beter Leven keurmerk en bij koffie en thee over Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ en biologisch.
Veel producenten en retailers zien duurzaamheid als een strategie om meerwaarde te creëren voor hun merk of formule. Hierdoor is de verwachting dat de groei van duurzaamheid ook in 2019 verder een vlucht zal nemen.
bron: IRI Nederland, 22/11/18
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie over duurzaam vee en vlees leest u hier.