Voedingsmiddelen met een duurzaam keurmerk, waaronder vrijwel al het varkensvlees, doen het steeds beter. Terwijl de hele levensmiddelenmarkt met 4% groeit , groeien keurmerken met 28%. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van bureau IRI over de eerste helft van 2019. Hieruit komt ook naar voren, dat zo’n beetje al het varkensvlees dat in Nederlandse supermarkten wordt aangeboden, gecontroleerd duurzaam wordt geproduceerd.
Het eerste half jaar van 2019 is er in supermarkten € 2,5 miljard verkocht aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid. Dit lag in dezelfde periode vorig jaar op 2 miljard. Eén op de vijf euro’s aan boodschappen in de supermarkt wordt inmiddels besteed aan voeding met een keurmerk: een fors stijgend aandeel.
PlanetProof en Beter Leven
Het Beter Leven keurmerk is veruit het grootste keurmerk, en groeide met 32%, met name bij varkensvlees en vleeswaren, maar ook de eieren. De totale omzet in voeding met het Beter Leven keurmerk is 1,1 miljard euro. Eind 2018 is Milieukeur vervangen door On the way to PlanetProof; dit systeem toont vooral forse groei in AGF en in zuivel met een omzetstijging van 10 naar 174 miljoen euro.
Varkensvlees: keurmerk is standaard
Voor vers varkensvlees (Beter Leven) ligt het aandeel van producten met een keurmerk op bijna 100% en is duurzame productie feitelijk de standaard geworden. Dat geldt ook voor de diepvries-vis (ASC en MSC) en eieren. Zo is het ‘gewone’ scharrelei vervangen door een Beter Leven scharrelei.
Alle keurmerken en alle categorieën laten een sterke groei zien. Achterblijvers zijn brood en kaas met minder dan 3% aandeel in keurmerken. Opvallend is verder dat biologische voeding een bescheiden, lage plus van 8% laat zien.
Bron: IRI