Het aantal varkens, runderen en kippen dat gehouden wordt onder het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming stijgt in 2016 met 27% tot 26 miljoen dieren. Het aantal producten in de supermarkten met een Beter Leven keurmerk verdubbelt tot circa 4.000.
In 2015 was de totaalomzet van producten met het Beter leven keurmerk 592 miljoen euro. De eerste helft van 2016 laat een substantiële stijging zien van richting de 40% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In totaal gaat het om 5,5 miljoen dieren meer dan in 2015. “De grootste stijging van zo’n 40% zie je bij de varkens met één ster’, zegt directeur Verdaasdonk. Inmiddels hebben de we in Nederland bijna 3 miljoen varkens en ongeveer 275.000 runderen en kalveren onder Beter Leven.
Supermarkten kiezen ervoor om hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken.””In 2016 liggen er bijna 4.000 producten met het Beter Leven keurmerk in de schappen van de supers”, aldus Verdaasdonk. “Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar en een fantastische ontwikkeling om diervriendelijker produceren nog meer perspectief te geven”.
Verdaasdonk doelt hiermee op de trend om steeds meer van een diervriendelijker gefokt dier te gebruiken in plaats van alleen heel specifieke delen. Supermarkten bieden nu bijvoorbeeld ook varkensvleeswaren aan met een ster van het Beter Leven keurmerk, waardoor nu het overgrote deel van het varken wordt gebruikt. Voorheen was dat nog niet de helft van het dier. Naast onder meer soepen, salades en andere verwerkte producten is er inmiddels ook honden- en kattenvoer met het Beter Leven keurmerk.
Buiten de supermarktbranche begint Beter Leven ook steeds meer voet aan de grond te krijgen, hoewel hier volgens de Dierenbescherming nog veel te winnen valt. “Toch zie je ook hier dat foodservicebedrijven, zoals bedrijfsrestaurants en tankstations, gaandeweg hun snacks en broodjes door diervriendelijkere versies met ons keurmerk vervangen”, aldus Verdaasdonk.
Bron: Dierenbescherming
Zie bericht op NOS.nl
Vlees.nl
Vlees.nl is verheugd over de ontwikkeling en wijst erop, dat het succes te danken is aan de durf en de bereidheid tot goede samenwerking van een constructieve NGO en de diverse marktpartijen. Algemene achtergrondinformatie lees je in onze thema’s over dierenwelzijn of over trends in vlees.