Slagerij Mast, Heenvliet
Vorig jaar oktober verhuisde Slagerij Mast zo’n vijfhonderd meter naar een nieuwe, grotere locatie in Heenvliet. Direct vanaf de opening wordt de winkel drukbezocht. Slager Michael Mast: “Mijn passie zit in het vlees en de producten die je ervan maakt.”
Slagerij Mast verkoopt scharrelvlees. De hoge, continue kwaliteit daarvan vormt de basis van het succes, zegt de slager. “We verkopen eigenlijk alles wat lekker is. Van borrelplank tot catering, alle soorten vlees- en worstproducten, bonbons, noten en kaas; noem maar op.”
Succes
Michael volgde de slagersvakopleiding en ruim tien jaar geleden nam hij een slagerij in Heenvliet over. De winkel bleek met 66 vierkante meter aan de krappe kant. “Na vijf jaar waren we echt uit onze jas gegroeid.” Toen de kans zich voordeed nam Michael de naastgelegen kaasspeciaalzaak van 35 vierkante meter over. “We verhuisden onze delicatessen naar de nieuwe, naastgelegen ruimte en dat bleek een succes.” Ondertussen kwam Michaels vader de winkel versterken. “Mijn moeder werkt al vanaf het begin mee.”
Kruisbestuiving
Ondanks de uitbreiding blijft de behoefte aan meer ruimte. Oktober 2023 verhuist de slagerij naar een grotere locatie, vlakbij. De nieuwe winkel meet 164 vierkante meter en zit net als de oude in een pand samen met een AH en enkele andere winkels. Slagerij Mast bevindt zich direct bij de ingang, waar de in-shop broodjescorner van Délifrance direct opvalt. “Ik wilde net na de ingang zitten zodat klanten niet het hele winkelcentrum door hoefden voor een broodje.”
De broodjescorner is een soft franchise concept. “De recepten en broodjes komen van Délifrance maar ik beleg ze met mijn producten. We dachten tachtig broodjes per dag te verkopen. Dat werden er al gauw 220 en nu zitten we op gemiddeld 150 stuks per dag.”
Trekpleister
Klanten van verder weg weten het winkelcentrum goed te vinden. “Je ziet sowieso dat mensen graag naar een plek gaan om alle boodschappen in een keer in te slaan. Klanten noemen ons de trekpleister van het centrum. Ik wilde een natuurlijke uitstraling met veel hout en zwart. Dat geeft sfeer en is tijdloos. We hebben nauwelijks reclame gemaakt. Je zit in een dorp en iedereen leeft mee. We deelden wat flyers uit, posten wat op Facebook en er was een folder samen met de andere winkels. Dat was het wel. Het was vanaf de opening direct druk. Het hele team heeft een fantastische prestatie neergezet.”
“Ik wil in de nabije toekomst de catering weer opstarten. Ik wil ook broodjes gaan bezorgen bij bedrijven. Ik heb een enthousiaste leerling slager die aan de vakopleiding gaat beginnen. Zo bouwen we samen verder.”