Slagerij Kersenboogerd
Slager Marco de Koning is continu bezig de klantverwachtingen te overtreffen. Dat doet hij sinds anderhalf jaar in zijn eigen winkel in winkelcentrum Kersenboogerd in Hoorn. Begin dit jaar werd de winkel ingrijpend verbouwd. “Je moet de rode loper uitleggen en de klant blij maken.”
Marco werkte eerder als chef-slager en later als vleesspecialist bij een supermarkt. Voordat hij de slagerij in Hoorn opende, verzorgde hij vijftien jaar lang winkelinrichteng bij verschillende supermarktorganisaties. Uiteindelijk besloot hij om terug het slagersvak in te gaan. Hij ging op de koffie bij enkele slagers, hielp hier en daar een dagje mee en concludeerde dat het vak in de basis nog hetzelfde was als dertig jaar geleden. “Het voelde goed.” Twee jaar geleden greep hij de kans om de slagerij in Hoorn over te nemen.
Meer sfeer en meer ruimte
Werkplezier vindt Marco belangrijk, voor zijn medewerkers en voor zichzelf. Een mooie winkel met voldoende ruimte is daarvoor belangrijk vond hij, en hij besloot te verbouwen. “Ik wilde een moderne winkel met meer sfeer, meer ruimte voor de klant én voor de medewerker. We hebben nu meer werkplekken, zijn energiezuiniger, hebben een betere routing en kunnen de klantverwachtingen hierdoor nog beter overtreffen. Mede daardoor zien we stijgende klantenaantallen.”
Klantverwachting
“Iemand komt binnen met bepaalde verwachtingen en die probeer je te overtreffen. Een klant bestelde vlees voor zijn barbecuefeestje en liet zich ontvallen dat hij geen ruimte had om zijn drank te koelen. Ik bood hem aan om zijn drank hier in de koelcel te zetten en dat ik vervolgens alles in één keer bij hem zou afleveren.” Goede service brengt goede klandizie.
Vlees met een verhaal
“Het is de ouderwetse mond-tot-mondreclame die voor nieuwe klanten zorgt. Mensen vertellen namelijk door dat het hier zo’n leuke en gezellige winkel is.” ‘Vlees met een verhaal’ is een andere belangrijke voorwaarde, zegt hij. “Klanten kunnen bij ons terecht voor goed en verantwoord vlees. Ons Beemsterland varkensvlees komt uit de regio, onze Wellfoort kip is volledig antibioticavrij en we hebben alleen Hollands rundvlees. We maken alle maaltijden zelf. Onze worsten worden ambachtelijk gemaakt. We hanteren een concurrerende prijs en bieden een mooie winkel. Met dat alles maken we het verschil.”
Persoonlijke aandacht
“Wij krijgen steeds vaker verzoeken om hulp bij het maken van de maaltijden en de borrel. Klanten kiezen ook steeds meer voor kwaliteit en de supermarkt kan dit niet bieden. Supermarkten worden ook steeds zakelijker. Ik sta rustig tien minuten met een klant te praten over privé-onderwerpen. Wij vragen de klant ook hoe zijn biefstuk of sukadelap smaakte. Als de klant niet tevreden is, dan krijgt hij zijn geld terug of een nieuw stuk vlees. Zo werkt dat; je moet de rode loper uitleggen en de klant blij maken.”
‘Klanten kunnen bij ons terecht voor goed en verantwoord vlees’