Vegetarische producten mogen in veel media en (een deel van) het publiek dan volop in de belangstelling staan. Maar volgens Dick Veerman van Foodlog staan dit soort bewerkte, industriële producten haaks op de trend en marktvraag naar natuurlijke producten.
In een column voor de Levensmiddelenkrant stelt Veerman dat de consument vooral wil kiezen voor ‘lekker natuurlijk’. Hij of zij wil dus ook geen kunstmatige namaak of bewerkte producten. ‘Het moet all natural zijn. En dat is nou pech’, zo schrijft de oprichter van Foodlog.
Veerman: ‘Nagemaakte vleesachtige structuren van plantaardig materiaal zijn een huzarenstukje van geavanceerde levensmiddelen- en smaaktechnologie. Maar juist de bewuste consumenten zijn daar niet zo van gecharmeerd. Ze vallen nu nog voor de voordelen van vega. Het zou beter zijn voor de planeet en vriendelijk voor dieren. En daar zit winst, zo reclameren ook de kranten, radio en tv.’
Veerman verwijst naar uitleg van de Amerikaanse voedingsgoeroe en levensmiddelentechnoloog Mike Adams. Van verwerkte bonen en granen gemaakte vleesproducten noemt hij pure toxines producerende chemie; anders valt er niets lekker vlezigs van te maken. Daarnaast vernielen, volgens Adams, zulke nepproducten de natuur vanwege de milieu-impact door het glyfosaatgebruik dat achter de bonen en granen schuilgaat. Technologie om een boon of tarwekorrel te telen en naar vlees te laten smaken, maakt vega mega-bewerkt.
Vegavlees gaat er volgens Veerman nog een decennium over doen om een marktaandeel van nog geen 10% te halen. Maar volgens de columnist kan het ook anders: ‘Meng 40% GMO- en MSG-vrije plantaardige verdunning door echt vlees. Dan ben je morgen voor de planeet al vier keer zo ver als over tien jaar. Met een veel natuurlijker product.
Bron: Levensmidelenkrant