Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Blogs & Zo / Algemeen /

Er staat een koe in de gang

20-12-2016

door Ubel Zuiderveld, foodservice watcher

Vlees per post? Google maar eens. Je weet niet wat je ziet. Barbecuevlees. Vlees van Schotse Hooglanders. Vlees op abonnement. Vlees van geadopteerde beesten. “Vandaag besteld, vandaag verzonden.” PostNL Food levert het graag af aan je voordeur. Voor je het beseft liggen er varkenslappen in de diepvries, runderstukken in de gang.

Vlees aan het plafond

Vleesbezorging is het sluitstuk van een gemakscyclus. Lang leefden de consument en zijn consumptiedier onder één dak. Begin vorige eeuw zelfs nog. Na de slachtmaand november hingen de varkensdelen thuis te drogen aan het plafond en in de kachelschouw. De slagerij, de supermarkt, de koelkast en de diepvries dreven mens en dier uiteen. Nu zitten er tablets en smartphones tussen de mens en zijn vlees.

Muiltje van Zalando

Voor het FSIN onderzocht ik fooddelivery. In de breedste zin. Pizzakoeriers, wijnclubs, seniorenmaaltijden, websupermarkten et cetera. De groei is verpletterend. Alles opgeteld 1,7 miljard euro omzet in 2016. Tegen 890 miljoen in 2014. De markt verdubbelde bijna. Ter oriëntatie: Nederlanders besteden 60 miljard euro aan eten, waarvan 5,5 miljard aan vlees. Dat foodbezorging zo sterk groeit, is vooral te danken aan de digitale technologie. Vlees van Schotse Hooglanders is vanuit de luie stoel net zo simpel zu haben als hippe muiltjes van Zalando.

Vleesniche

Aan de digitale winkelstraat zitten tientallen vleesverkopers. Zoals webshops van generatiesoude lokale slagerijen. Daarnaast zijn er veel nieuwkomers. Vleesleveranciers met hun eigen niche. Scharrelvlees, biovlees, barbecuevlees, halalvlees. Vees van regionale teelt of van specifieke rassen. Vlees van beesten die door consumenten zijn geadopteerd. Ja, niches. Maar een niche kan dankzij internet snel uitgroeien tot een partij die de bestaande markt verstoort. Verkoopcijfers van digitaal vlees ontbreken. Eén digitale partij claimt 25 duizend klanten en een jaarlijkse groei van 20 tot 30 procent.

Luie afhalers

Ik moet denken aan mijn buurman. Die haalt sinds jaar en dag een viertel Kuh bij een Duitse boer over de grens. Een kwart koe dus voor in de diepvries. Ja, die haalt hij. Zoals ouderen nog vlees halen bij de slagerij. Maar steeds meer afhalers willen op hun wenken bediend worden aan hun eigen voordeur. Als slagerijen luie afhaalklanten niet willen verliezen, rest er maar één goede raad. Zet bij de consument thuis een koe in de gang.

Ubel Zuiderveld
Ubel Zuiderveld

Ubel Zuiderveld is food-service-watcher; volgt al bijna 30 jaar de hypes, ontwikkelingen en trends rond eten en drinken ‘buiten-de-deur’.

Overzicht van Ubel Zuiderveld

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}