Daalt de vraag naar bacon? Een journalist van een Amerikaanse website met agrarisch nieuws vroeg het zich kortgeleden af. Immers, de varkensprijzen daalden. Dit lijkt echter vooral te komen door een overaanbod: de VS hielden vorig jaar meer varkens dan ooit tevoren. Hoe het zij, de consumptie van bacon is al ruim tien jaar een enorme hype in de VS. “Bacon mania” werd zelfs gebombardeerd tot een apart lemma op de Amerikaanse editie van Wikipedia. In ons land neemt de buitenhuisconsumptie van bacon nu ook toe.
Baconmania, ‘n enorm spektakel
De Amerikaanse kalender van 2019 is ondanks de dalende varkensprijs gewoon verschenen. De jaarlijkse baconkalender wel te verstaan. Want die is er echt. Het is een uitgave van Baconfreak.com, samen met Baconscouts.com de belangrijkste baconwebwinkel in de VS.
Ook de twaalfde editie van het jaarlijkse Blue Ribbon Bacon Festival, een evenement dat helemaal draait om bacon, gaat in juni gewoon door. De 8000 kaartjes waren meer dan eens in enkele minuten uitverkocht.
Nee, de baconliefde lijkt nog niet echt bekoeld. Recente cijfers spreken boekdelen. In 2014 werd in de Amerikaanse horeca 1,1 miljard keer een gerecht met bacon besteld. Hoewel de groeicijfers minder spectaculair zijn dan eerder, zijn in 2017 1,4 miljard bacon-bestellingen genoteerd.
In de UK neemt de horecaconsumptie van bacon eveneens toe. Traditioneel bewegen de eet-trends zich vanuit de VS via het Verenigd Koninkrijk naar het vasteland van Europa, en dus ook naar ons land.
Friettoppings
Van oudsher is Nederland een natie van varkensvleeseters.
Spek maakte generaties lang deel uit van ons nationale dieet. Nu eten de meesten van ons spek hooguit nog in een pannenkoek, in de erwtensoep of bij de stamppotten. Buitenshuis rukt spek, ofwel bacon, de laatste jaren weer op. De Amerikaanse fastfoodmerken serveren steeds meer burgersandwiches en ontbijtbroodjes met bacon.
In menige frituurzaak verkopen ze tegenwoordig friet met toppings die meer dan eens bacon bevatten. Over friet gesproken; het lijkt een kwestie van tijd voordat de Amerikaanse ketens in ons land friet met gesmolten kaas en stukjes bacon gaan introduceren. In snackbars worden kroketten en bitterballen met bacon verkocht. In de grote steden marcheren sandwichshops op die boterhammen verkopen met bacon, sla en tomaat. De gemakswinkels van Spar City brengen sinds kort ontbijtpannenkoeken met bacon aan de man en vrouw. Deze en andere voorbeelden duiden op een toename van de baconconsumptie.
Mania?
Dat de baconmania in ons land net zo’n spektakel wordt als in de VS, ligt niet voor de hand. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal toch wat ingetogener met hypes. In elk geval kun je je niet voorstellen dat wij in het kader van de “baconificatie” zulke buitenissige dingen verzinnen als de Amerikanen. Dingen als: een datingapp voor baconliefhebbers (Sizzl), kippenpootjes met plakjes bacon eromheen, bacon waaraan whisky is toegevoegd, baconcocktails, baconshakes, baconzeep, lolly’s met baconsmaak, baconspray, baconnaise, baconwodka, baconijs en baconjam.
Nee, zo gek kan zelfs de meest verstokte Nederlandse bacon-adept het niet verzinnen toch? Hoewel? Enkele jaren geleden lanceerde een Amsterdams bedrijf Bacon Hagelslag. Is dat misschien dan toch een voorbode van wat ons nog te wachten staat?
Ter informatie voor mensen die niet op vlees, laat staan bacon, zitten te wachten: er is ook “bacon” verkrijgbaar gemaakt van soja.
Foto: Baconator van de Amerikaanse restaurantformule Wendy’s.