De Stichting Ideële Reclame (Sire) heeft een nieuwe consumentencampagne gestart om voedselverspilling tegen te helpen gaan. De aftrap van de campagne vond plaats in Amsterdam in aanwezigheid van staatssecretaris Dijksma (EZ) en bekende koks als Ramon Beuk en Angelique Schmeink.
Nederlanders moeten de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt beter gebruiken. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft daarvoor de website www.kliekipedia.nl gelanceerd, met tips om etenswaren alsnog te gebruiken en niet weg te gooien.
Volgens SIRE gaat 14% van alle gekochte voedselproducten ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt zo tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. ‘Kliekipedia’ biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.
Vlees.nl
Vlees.nl houdt ook niet van verspilling. Van de productgroep vlees wordt overigens relatief weinig weggegooid, niet bij de producent en evenmin bij de consument.