Consumenten hebben in toenemende mate belangstelling voor de herkomst van hun eten. ‘Die behoefte verandert de supermarkt van nu in de boerderij van de toekomst’, aldus directeur (Mieke) Gerritzen van het Museum Of The Image (MOTI), tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse verpakkingsindustrie (NVC).
De veranderende informatiebehoefte van consumenten heeft gevolgen voor de ontwikkeling van productverpakkingen. Volgens Gerritzen was de verpakking tot nu toe een communicatiemiddel voor fabrikanten en producenten, maar je ziet dat nu veranderen.”
In veel supermarkten kunnen consumenten nu al hun eigen vruchtensappen maken in transparante flessen zonder etiket. Alleen de kist met de vruchten bevat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de herkomst. ‘In deze ontwikkeling zijn er zelfs al verpakkingsloze supermarkten.’ Gerritzen ziet in de trend een gelijkenis met de eerste supermarkten van het begin van de twintigste eeuw.
Door het verdwijnen van de verpakking zal het belang van beeldvorming toenemen. ‘Consumenten laten zich leiden door wat ze zien’, weet Gerritzen. ‘En door de informatiebehoefte en de manier waarop retailers daar mee omgaan, verschuiven de rollen in de keten. ‘Supermarkten veranderen in boerderijwinkels. Basisproducten komen (weer) open in de schappen te liggen of worden misschien wel ter plekke geteeld.
Bron: www.evmi.nl
Vlees.nl
Vlees.nl ziet de productie van vlees in de supermarkt nog niet helemaal voor zich, maar onderkent zeker de trends richting verduurzaming, authenticiteit en transparantie.
Algemene achtergrondinformatie lees je onder meer in ons thema ‘Vlees en Trends‘ of in ‘Marktconcepten‘, maar ook in ‘Etikettering‘.